Hva gjør vi med smarthuset når vi flytter?

Når du flytter fra en bolig eller hytte med smarte løsninger, er det viktig å vite hva som forventes av deg som selger, og hva du bør gjøre for at overgangen til ny eier blir så smidig som mulig.

et kjærestepar i leilighet som flytter

Når vi flytter er det mye å tenke på, og det er ikke så rart at man kan glemme smarthuset. Hva gjør man med smarthuset når boligen bytter eier?

De aller fleste av oss har fortsatt boliger med enkle, manuelle systemer, men teknologien er i rask utvikling. Smarte løsninger kan på mange måter gjøre hverdagene våre bedre, og flere og flere implementerer dette når de skal oppgradere hjemmet eller bygge nytt. 

Smarthusteknologi gir mange fordeler, men det skaper også noen nye utfordringer når boligen skal selges - og det er derfor viktig å tenke gjennom hva som skjer med smarthuset når eierskapet overføres.

Skal det følge deg til neste bolig, skal det være igjen til den nye eieren, eller bare skrus av? Her tar vi deg gjennom de viktigste hensynene du må ta, hva som er lovpålagt, og hva som er anbefalt å gjøre når du flytter.

En amazon alexa på bordet i et moderne smart hjem

Hva følger med huset?

Når du selger et hus, leilighet eller fritidsbolig med smarte løsninger, er det viktig å vite hva som regnes som fast eiendom. Du bør ha full oversikt over hva som faktisk skal følge med huset, og hva du kan ta med deg. 

Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) sier at det aller meste av fastmontert utstyr normalt regnes som en del av eiendommen. Dette inkluderer vanligvis utstyr som termostater, lysstyringssystemer, og alarmsystemer.

Det betyr at smarte løsninger, spesielt energistyring og smarte alarmer, som hovedregel skal følge med i salget av boligen, om ikke noe annet er avtalt mellom de ulike partene. 

NEF anbefaler at alle smarthusløsninger som følger med boligen tydelig fremgår i salgsdokumentene. En ryddig kontrakt er å anbefale for å unngå misforståelser og potensielle konflikter mellom kjøper og selger.

Hva kan du ta med deg?

Når du flytter kan du normalt ta med deg det meste av utstyr som ikke er fastmontert, som smarte høyttalere, lyspærer eller andre frie gjenstander.

Ifølge retningslinjer fra Norges Eiendomsmeglerforbund bør smarthusløsninger som er fastmonterte følge med boligen ved salg, men du har mulighet til å ta med seg utstyret om du ønsker. 

For å unngå misforståelser med kjøper er det derfor viktig å presisere hva du planlegger å ta med deg, i salgsdokumentene. 

Husk dokumentasjon og overføring av tilganger

Overføring av dokumentasjon og informasjon om smarthusløsningene er viktig å ha med, da dette kan være avgjørende for at kjøperen skal kunne bruke systemene på en optimal måte.

Det er anbefalt av Advokatforeningens Eiendomsmeglingsgruppe at all nødvendig informasjon om smarthuset, som blant annet brukerkontoer, passord og adgangskoder overføres til den nye eieren.  

Det er avgjørende at selger i tillegg avslutter egen tilgang til smarthusfunksjonene, inkludert digitale dørlåser og overvåkingsutstyr, for å sikre at kjøper har tilgangen som trengs. Det kan faktisk være et brudd på straffeloven om dette ikke utføres fordi det kan sammenlignes med å beholde en fysisk nøkkel til huset.

To ulike typer smarthus

Vi skiller oftest mellom to hovedtyper av smarthus:

  1. Ferdig levert smarthus: Alle smarte produkter er koblet sammen via en sentral hub, som styrer alle funksjoner. Disse systemene er oftest fastmontert og kanskje også abonnementsbasert. Det kan være ganske komplekst å overføre et slikt smarthus til neste eier.
  2. Separate løsninger: Dette består av ulike enheter som høyttalere, dørlås og lysstyring, og produktene er ikke nødvendigvis koblet sammen. Løsningene krever ofte manuell avinstallasjon og tilbakestilling, og kan oppleves krevende om man ikke er sterk teknologisk.
Aktivering av alarm på smarthus styringspanel

Hva skjer med hjemmesentralen?

En smart hub, også kalt en hjemmesentral, kommuniserer både med det fastmonterte- og løse utstyret i boligen. Utstyret kan være alt fra smarte lysbrytere og sikkerhetssystemer, til TV og høyttalere. 

Når du flytter, vil du mest sannsynlig ta med deg alt av løst utstyr, som TV-en, men utstyret som er fastmontert blir som oftest igjen i boligen. Hva skjer da med hjemmesentralen, som er koblet til alt utstyret? 

En overføring av eierskapet, med dine tidligere innstillinger, kan medføre at mange funksjoner ikke lenger er like optimale for den nye eieren. Man kan rett og slett risikere å overta «døde» komponenter og funksjoner som ikke lenger fungerer, fordi du har tatt med det løse utstyret.

Det kan faktisk være lettere for den nye eieren å kjøpe en ny smart hub, og sette opp systemene og innstillingene på nytt. Det er allerede lagt opp for tilkobling av en hub, så det går ganske raskt.

Abonnementer og tjenester

Om du har abonnementstjenester, som f.eks. alarmsystemer eller strømstyring, bør du sørge for at kjøperen er klar over hvilke tjenester som er inkludert, og hva som eventuelt må tegnes på nytt etter overtakelsen. 

Ansvar for tekniske feil

Et annet viktig punkt å merke seg er hvem som har ansvar for eventuelle tekniske feil som skulle oppstå etter overtakelse av boligen. Loven regulerer ikke dette spesifikt for smarte løsninger, men det er generelt sett kjøpers ansvar å sjekke at systemene fungerer som de skal. 

Eiendom Norge påpeker at det kan være fordelaktig at eier lærer opp eller gir en brukerveiledning av smarthussystemene til kjøperen, ikke bare for å forstå systemet, men også for å sjekke at ting er i orden ved overtakelse.

Kilder:

Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF)
Eiendom Norge
Advokatforeningens Eiendomsmeglingsgruppe

Smarte og trygge løsninger til riktig pris

Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg med å finne de beste løsningene for deg og dine behov.